Saturday 31 March 2012

dimana adab anda??


Assalamualaikum & good afternoon!

Semalam saya pergi shopping mall kat ####. Saya suka sehelai baju tu. Cantik! Saya selak-selak baju tu sebab saya nak cari saiz saya *well, saya ni montel, susah cari saiz*. Saya tanya akak salesgirl tu.
“Akak, baju ni saiz 26 ada tak?”
“Huhh, weyh aku malas lah! Kau boleh tak cari sendiri?” jawab akak yang berbadan kurus dan pipi cengkung itu.
“*dalam hati* kau tak nak carikan sudah lah! Aku taulah badan kau tu macam cicak kena lenyek lori ! Tak payah lah tengking aku!” Saya menjeling tajam ke arahnya  lalu pergi bertanya Kepada salesgirl  yang lain.
“saiz 26? Besarnya! Takde. Saiz body awak takde kat sini.” Jawab salesgirl berbadan besar dan bergincu merah menyala. Tak matching langsung Dengan pakaian dia yang berwarna hijau terang dan berseluar biru muda.
*macam Ana Lu’lu lah!*
Wahh,, hebatnya jawapan dia.. padahal saya tengok baju warna putih kat sebelah ada yang sampai saiz 45! Apa makna dia baju saiz saya takde kat situ? Apa masalah dia? Saya taulah dia jeles tengok saya dapat pakai baju berfesyen tapi janganlah nak berkurang ajar! Saya terus berlalu pergi ke bahagian jam.
TIDAK LAMA KEMUDIAN…
Ada seorang wanita berumur dalam lingkungan 30-an, menjerit-jerit berdekatan tempat saya mencari baju tadi. Kakak tu membebel tak tentu arah.
“hei! Korang ni kenapa kurang ajar sangat?! Korang kalau kerja tak ikhlas korang boleh berhenti kerja lah! Kau ingat aku hadap sangat ke nak cakap Dengan kau?Aku tanya baik-baik, siap susun ayat lagi. Korang boleh tengking aku? Korang sedar tak nanti kalau korang dapat gaji, duit tu duit siapa? Duit customer yang korang tengking ni jugak! Apsal korang ni ### sangat hah?! Korang ni memang ###! ###!”
hui, banyaknye kakak ni mencarut.. *bermakna memang teruk sangat layanan salesgirl tu*
Jeng Jeng Jeng...
Datang seorang lelaki yang rendah, botak serta berkot hitam sedang cuba mententeramkan kakak tu.
“sabar puan, sabar.. boleh saya bantu puan?”
“Sudah! Saya dah tak ada nafsu lagi nak beli baju kat sini! Encik kalau ada lagi 10 orang pekerja macam ni, shopping mall encik boleh lingkup! Bangkrup! Lagi satu, saya bukan puan! Saya cik!”
Akak tu berjalan sambil mengomel…
Kepada salesgirl tu, tolonglah. Awak tu makan gaji. Janganlah kurang ajar. Saya setuju cakap kakak tu. Saya harap kalian boleh berubah menjadi lebih baik.
~
~
~
~
~
~
~
~
~
Korang,,,
Korang nak tau tak??
Sebenarnya,,,,,,,,

#entri di atas hanya rekaan. KORANG KENA TIPU!!! WARKAHKAHKAH!! Tapi saya tidak bermaksud hendak menghina salesgirl, Cuma sekadar hiburan dan mengambil pengajaran.. haha smile!!

2 comments:

  1. ish! ingatkan betul tadi! haih,,, wat saspen jew..

    ReplyDelete
  2. Rahsia kesongsangan hati dia pd kawan2...dpn baik tapi belakang ya ampunnnn!!!

    ReplyDelete